hem | | sitemap
Hem
Expedition Pik Lenin
Arkivet
Välkommen till Leninbloggen 2012!

Bloggen nedan skrevs under expeditionen och uppdaterades via satellittelefon. Ursäkta bristen på å, ä och ö.

Skrivet av expeditionsledare Jonn Lantz

Titta på Bildgalleriet här

Och film här på youtube

15 juni, Avresa från Arlanda
Nu står vi och väntar på att få gå ombord, efter en något kaotisk och extremt långsam incheckning. Aeroflot räknar numera övervikt i antal bagage, inte i vikt, vilket komplicerade det hela. På något sätt lyckas ryssarna alltid komplicera resandet, men som vanligt slutar det(?) också på något sätt okej... Nu väntar vi som sagt bara på att komma iväg.

16 juni, Bishkek
Att komma till bishkek via Moskva är en orgie i Sovjetnostalgi. Arkitekturen från förr står kvar, och förfallet gör den bara ännu mer mastodontisk. Att sen den argsinta(!) ryska flygpersonalen avslutar färden med "thank you and good luck" gör det bara än bättre.

Men, allt har gått oförskämt smidigt. Och, om man gämför med Moskva där man konstant får veta hur lite man är värd, så är det extremt trevligt, lugnt, rent(!) och enkelt här. Mat och kultur är en mix av i stort sett allt, om än med rysk betoning. Supermarknaden där vi köpte mat för 10+12 dar i fjället för 10 pers fick lite spel, men även detta gick vägen. Den här dagen är den tuffaste på de flesta expeditioner, pga stress och obligatoriskt strul. Men, denna gång rann det på.

I morgon startar vi tidigt, då det kommer ta runt 10h att köra till Osh i söder. Sen är det bara 20 mil kvar till kurumdy, där vi efter att ha frågat ut våra kontakter nu har ännu större hopp om att kunna få till en förstabestigning. Ok, det är jättesvårt att veta helt säkert, men man kan ju låtsas...

Kolla på Dagens bilder...

17 juni, Osh
En riktigt tuff dag i buss; 70 mil over flera bergskedjor i samma storlek som alperna. Mer om detta senare. Nu maste vi ga och packa infor morgondagen. 7.00 blir det avfard mot Bordobo nara Kurumdymassivet. Resan kommer ta ca 4h, och sen ar vi fria.

Intressanta saker vi lart oss idag ar att nomadfolken i Kirgizistan gör öl av hastmjolk, att namnet Osh kommer av att Kung Salomo satte sig och vilade med ett "osh", samt en mangd lokala sagor som inte far plats har.

Skrivet pa en rysk pc med modem. Vi hors igen via satellit-SMS och Veronikas, min frus, hjalp.

18 juni, första lägret
Test av satelittelefonen, som fungerar! Framme vid bergen! Första lägret på 3500 h höjd. Har slagit upp tälten i härligt ängsmarksområde. Här finns förutom oss, murmeldjur samt en och annan nomad. Vädret har varit bra hela dagen men nu på kvällen har det regnat. Imorgon blir det vandring.

19 Juni
Idag har varit en smatt fantastisk dag. Pa morgonen madde flera daligt, av hojd och magstrul (manne forvarrat av gardagens jobbiga anmarsch, dar vi bara kom 3km). Vi fick pahalsning av en kirgis pa hast, fran en yurt vi passerade igar. Mycket trevligt folk, men samtal ar svart da de pratar kirgiziska, ett uzbek-turkiskabeslaktat sprak. Det ar helt rent och vi taltar pa en gles ang, med fullt av blommor och murmeldjur stora som bavrar. Vid 10 gick vi pa var forsta topptur med sikte pa en narbelagen rygg. Ryggen ar ena sidan pa en vacker, klassisk u-dal som slutar i vassa snokammar och en ideal, pyramidformad klipptopp med vaggar mot 3 dalar - exakt som i geologiboken. Den visade sig helt gorbar, aven om en jobbig topptravers pa drygt 4200 kravdes. Vi var 4 som nadde anda upp och det hade nog varit svart att fa plats med fler pa den luftiga toppen, pa 4370m och med askvader i 2 riktningar. Ovriga, utom 3 nadde snokammen.
Helt fantastiskt, andra dagen pa fjallet - och utan storre hojdkanningar!
Ut sikten var lika fin, forst over spetsiga 5000-toppar, varav en var tilltankta och imponerande "pik 5400" och bakom denna det enorma gora kurumdy pa 6600m, samt aven ut over den stora, altiplano-lika och grona hogslatten mellan trans alay-bergen (pamir) dar vi ar och tien-shan i norr. Pa 3900 hittade vi hastbajs och lite hogre en vittrad plastpase - det anda skrap vi hittat(!). Annars inga spar av andra an de renliga nomaderna. Vi byggde (naturligtvis) skandinaviska topprosen. Tror inte nagon stors av dessa... Nu ar det kvall och sporegn, precis som igar. I morgon korsar vi backen som var for strid i gar, och gar de kvarvarande 6km till den dal in i kurumdy vi siktar pa.

21 Juni
Kvall dag 4 och det har just slutat regna. Vi sover nu var andra natt i ett lager, aterigen pa 3600, just nedanfor vara malberg i kurumdy (saknar uppgifter om namn). Alt ar finfint, vandringen over angarna hit, dagens minitopptur och campinglivet i allmannhet - forutom det faktum att det regnat, rejalt, alla kvallar. Det kyler da aven pa rejalt, till skillnad fran i solsken da det kan bli riktigt kvalmigt (kanns som 3600-4000 ar den hojd har med max kyleffekt har). Apropa kyla har vi aven provat ett vad (modell pastavagge i sarek ungefar, fast pa
3600m) som leder upp mot nasta lager. I morgon bar det av. Nu lamnar vi slatten helt och gar in i en av kurumdys hogdalar. Massivet ar betydligt spetsigare an vad google earth visade under planeringen. Var "pik 5400" ser riktigt hard ut, och omges av vassa pinnacklar och kammar. Mojligen far vi ta en annan topp. Tyvarr verkar det mesta av massivet vara av los sandsten.
Men dom ar fina att titta pa... Vi hittade dock idag vara forsta bouldringsblock. Civilisationen ar vi nu helt isolerade ifran. Har syns inte ens nagra yurtar. Och sa denna ovanliga brist pa skrap... I morgon firar vi midsommar. 7 sorters blommor lar inte bli nagot problem. Hoppas ni har sol hemma!
blogg-ps: under sadana har expeditioner brukar det alltid lysa fram en favoritteknikpryl. Tex gps, hojdklockor mm. Arets pryl ar iphonen, med diverse kartappar i 2d och i 3d. Har inga papperskartor alls nu, da det var stangt i bishkek. Nu skall jag avsluta kvallen med ett nytt avsnitt av tv-serien "paranoia agent". Skum serie.

23 juni, midsommardagen
Pa morgonen dimma, sen duggregn. Vi lamnar det finfina lagret kl 11, utan att ha fatt en gnutta sol, och mycket lite av den fina utsikten. Piss och skit. Jag noterar iallafall att den skumma, lite obehagliga, kanslan av att vara oacklimatiserad forsvunnigt. (lite underligt i sammanhanget ar att min syremattnad i blodet, som jag kollar varje morgon, knappt forandrats; fran runt 89% i starten till runt 92% i morse). Vi vandrade uppat med gps som hjalp over glaciarens virrvarr av losa grusasar och snofyllda smadalar, och foljde till slut en lang, nyligen uppressad as tills vi hittade, vad vi tror, en av de ovesta snofria balkongerna innan snon tar over helt. Har har vi gravt 5 taltplatser tatt ihop. Vara narmaste grannar pratar oavbrutet biff och vin... Snon faller konstant, men vi hoppas pa battring i morgon. Nu blir nasta utmaning att ga ut och kissa.

24 Juni
Den forsta av tva toppdagar har passerat i ett tocken av blotsno och dimma, men vi har iallafall haft hyfsad sikt under delar av dagen och har nu hyfsat bra koll pa dalen och var det gar att ta sig upp. Blotsnolaviner gar hela tiden, men vi kommer inte att behova passera nagra utsatta partier. Vi tog en kort tur efter lunch, med mycket pulsande, och hittade ett enormt block nastan uteslutande av snackfossil. I ovrigt lyckades vi bara utlosa en mindre blotsnolavin. Nu ligger vi i talten, lyssnar pa ovadret och hoppas att prognosen vi fatt fran bishkek, "better on monday" stammer. I morgon blir det start vid 7, dvs om vadret vill.

25 Juni
Idag var var sista chans till en ordentlig topptur i kurumdy fran vart hoga lager pa 4250moh. Alltsa satte vi klockan pa halv 6 och hoppades. Vaknade 5.25 och tittade ut - mulet.
Skit. Vi bestamde anda att gora ett forsok pa "Pik 5240", och efter en liten stund klarnade det faktiskt. Antligen fick vi se alla fina berg runt om, och turen blev till en borjan rena propagandan. Bilder kommer i overmorgon. Nar vi nadde den branta kammen upp mot toppen sa kom dock moln in och vi fick gora den ovre delen i blindo. Val uppe fick vi nagra korta glimtar in i tibet och pamir. Sammantaget en finfin men jobbig
(snopulsande) dag. Nu har vi gjort vad vi skulle i kurumdy. I morgon gar vi ned pa hogslatten igen; i overorgon blir vi hamtade.

26 Juni
I dag har vi stretat oss ner pa prarien igen. Nastan 8h tog det, med en bokig start pga ett uselt vagval, av mej, over den morantackta glaciaren. Val nere under hogdalen gick det dock snabbare, och vaden var, underligt nog efter allt sno/regnande, enklare an sist. Vadret har skiftat med en del sol. Mot slutet fick vi dock ett ganska labbigt askvader rakt over oss. Kanns narmare och mer klaustrofobiskt pa hog hojd, men det var aldrig nagon fara for oss. Nu ligger vi i genomblota talt med 7 km kvar till vagen.

27 juni - Osh
Ater i Osh och har just dushat och kakat middag, vilket satt fint efter 10 dagar i fjallet. Det var en forsta klara morgonen pa lange och vi slapp regn, for forsta gangen. Val framme vid vagen motte vi en kirgizisk familj med en yurt och en mangd djur. Lite svart med spraket var det, men de bjod pa jast hastmjolk (youghurtliknande dryck) och vi fick lite insyn i hur dom hade det. Forutom att barnen inte gar i skola, av geografiska skal, sa verkar livet pa fjallprarien ganska okej. Valdigt glada, nyfikna (och oryska) manniskor...
Det myckna regnandet har sabbat vagarna i regionen, sa det var med en viss tur vi kom toll Osh idag. Pa ett stalle var vagen helt overrasad, och stenar foll samtidigt som vi akte forbi pa flera stallen. Som tur ar sa ar vagen faktiskt riktigt bred och bra, och det kanns tryggt hela strackan. Vi motte 3 langfardscyklister; landet verkar som gjort for detta. Vi fick aven en skymt av en plan for nationalsporten (minns ej namnet) dar 5-6 ryttare i varje lag skall fajtas om ett dott far och placera det pa en betongplattform (en for varje lag). En klart bizarr sport...
En trakig nyhet ar att en i ganget fatt halseneinflammation och maste bryta. Han har kannt av denna aven innan resan, men nu har den bara blivit varre...
I ovrigt ar allt bra. I morgon skall vi proviantera. Groten har ar superb, men muslin kass. Och sa kravs mer godsaker till Lenin.

Skall konvertera nagra bilder fran RAW till JPG och lagga upp i morgon ocksa.

28 juni, Osh
Idag har vi besokt en marknad som min fru Veronika kommer alska(!!!) nar hon aker hit med sina kompisar och cyklar langtur! 1km lang och fylld med ett helt underbart kaos av tyger, klader och krinmskrams. Som en salig blandning av ryssland, kina, indien och turkiet...

Nu packar vi for Lenin. I morgon bitti bar det av. Notera att vi har laddat upp fler bilder - se Bildgalleriet

30 Juni,Leninområdet
I lager 2 pa 4410moh, rakt under det 1400m hoga facet upp till krylenko-passet. Lagret ligger finfint, pa sno, och alla kvarvarande mar bra. 2 deltagare har tyvarr avbrutit resan pga kranglande skador. De har dock, efter en god portion byrakrati, lyckats boka om hemresan. Vi andra har det gott har i talten pa glaciaren, men vagen hit var inte helt enkel. Vi borjade igar, i osh. Jag madde som man bara kan ma i ett land langt borta, efter att ha atit den dar goda maten jag inte borde atit. En tarmrensning mao. Efter 7h i en skakig militarlastbil, hjalpligt konverterad till terrangbuss (sista biten saknades delvis vag och vi skumpade fram over bade flodbadd - och flod), nadde vi normalleden pa lenin. Efter ytterligare 1/2h (pa stig!) kunde vi talta fint pa gras, mellan jattemurmeldjur (som springer som jarvar) och 2 tomma vodkaflaskor (annars mkt rent). I morse fortsatte vi ytterligare nagra km langs leden, over ett pass, innan vi tog av ut over glaciaren, mot var led. Alpinism har ungefar samma "sence of wonder" som Tove J:s basta muminbocker. Vi fardas i stora, vilda berg med underliga djur, vaxter och stenar och det ar precis ratt typ av farligheter - sadana som slutar tryggt i varm sovsack. Fast, jag hade otur idag och fick en rasande sten pa smalbenet, just innan vi skulle lamna leden. Blev ett litet jack som gick att tejpa ihop. Annars har det varit pangvader, och varmt.

1 Juli
Fortfarande ingen satellitmottagning. Bör fungera om 2 dagar när vi kommer upp till ett högre pass.

2 juli
Via Anders telefon med abonemang från en pålitlig operatör;
Vi ligger och steks i solen i vårt läger vi grävt ut på 5100 m mitt på Krylenkoväggen, samma vägg som är ivägen för vår satellit. Det är osannolikt varmt, men om detta är en normal dag så kommer det att mulna framåt 16. Imorgon går vi upp de kvarvarande 750 höjdmetrarna av den bitvis 45 gradiga väggen till krylenkopasset. Utsikten är redan fenomenal och alla 8 mår fint.

3 juli
Nu har vi gjort varan vagg! Vi ligger nu i talten och lyssnar pa snofallet utanfor, efter en 9 timmars kamp(!) mot krylenkovaggen. Det var inga tekniska problem som sinkade oss. Vaggen ar bara bivis over 40-45 grader, och isfallet vid toppen var enkelt paserat. Det enda riktigt klattriga var utsteget - det ar effektfullt nar en 1400m hog vagg slutar i en meterhog hangdriva, och sen blir det platt. Nej, problemet var snon. Det vart varierande grader av bristande skare hela vagen, trots att vi startade tidigt. Sa nu ligger vi som sillar i talten, 5820moh, efter var hittills tuffaste dag. I morgon skall vi vila.

4 Juli
Vilodag pa passet. Vi har gjort en liten tur (till vanster om passet pa bilden ovan), till 6100 och tittat over leden och Pamir i ovrigt.
Fantastiskt vackert, och ode. Enda haken ar snon, som hela tiden skall javlas med tunn skare. Nagra kanner aven av hojden, men inget allvarligt.
Mest ar det varmt(!) i talten, dar vi ligger och slappar. I morgon gar vi upp ytterligare 5-600m. Pa fredag blir det lenin, bara nu vadret haller. Nu fortsatter vi smalta sno, slappa och tanka pa god mat.

5 Juli
Har just satt upp camp 4 pa 6150m. Anders kokar nudlar. Vi hade siktat pa 6300, men jobbig sno och blast samt en kass ryggsack gjorde att vi valde denna plats, just innan ryggen brantar till.
Finfint stalle! Vi har pampig utsikt soderut over Pamirs vita berg och stora dalglaciarer. i norr kan vi se hogplatan med sina spridda sma byar och vidare *over* tien shan-bergen, som har ar ungefar som alperna. nya inneuttrycket ar "Fan, det ar ju HD!", om utsikten. Nu till maten.
Kirgiziska nudlar ar kanon. Stora pasar, torkade gronsaker och buljong-smet som ar helvetiskt stark. Funkar som fjallunch. Till middag blir det norsk frystorkat. Fetare blir man inte, men vi drygar ut med choklad och kakor.
Man kan icke leva pa utsikt allena. Nu till morgondagen. Ar det ok vader sticker vi vid 6. Det kommer bli nastan 1000 fallhojdsmeter och vi kan bara hoppas pa battre sno. Idag var det nastan rekord - halvhard skare som viker sig bara langsamt nar man trycker ifran lite, for att ge sig totalt nar man lagger hela vikten pa. Pest. Men, imorgon galler det. Hall tummarna. Nu skall vi smalta sno.

6 Juli
Fast i lager 4 pa 6150m. Det blev ingen topptur idag, vinden har varit for hard.
Molnvirvlar dansar konstant over kammarna och yrsnon kanns som smaspik; aven om himlen ar klarbla sa kanns toppen valdigt avlagsen. Men, vi gor vart basta for att halla modet uppe, med bocker och smaprat. Har fatt till en fantastisk toa, med utsikt in over Pamir. Synd bara att det ar sa kallt om rumpan. I morgon ar det sista chansen. Vi hoppas stenhart pa lattare vindar, men an ser vi inga tecken pa mojnande. I talten ar det dock varmt och mysigt, sa lange solen ligger pa. Pa natten kryper dock temperaturen nedat -20. Hojden marks mycket ocksa. Det sliter pa kroppen att bo over 6000moh. Smasar laker inte, kroppen kanns vek, etc.Skall bli skont att komma ner igen. Ha det gott hemma i sverige.

7 Juli
det blev ingen lenintopp. Men, det ar val kanske inte sa konstigt att en san gammal diktator drar pa sig skitvader... Tror vi gjorde vad vi kunde. Vi kunde haft en toppdag till, men enligt var sms-prognos skall vadret skifta fran "average" (=skit) till "good" forst i overmorgon. Och, varje natt pa 6000m sliter hart pa kroppen. I morse vaknade vi i ett blasigt snokaos. Det hade kommit 30 cm nysno under natten. Irritationen over den missade toppen byttes da snabbt till oro for laviner pa krylenkovaggen, var enda vag ner. Sa, vi knot in oss i ett utdraget replag mha bagge 50m-repen och klev over kanten. Fran vart lager pa 6150m ar vaggen och tillika isfallet over 1700m hogt. Det ar elandigt hogt och de sma sjoarna pa botten vaxer forsmadligt langsamt, samtidigt som man maste gissa sig nedat for att hitta en vag utan overhang eller breda sprickor.
Jobbigt, men kul! Och, vi slapp laviner. Daremot sa sjong en av snobryggorna langst ner pa sista versen och vi fick kasta ryggsackarna och hoppa, som i "vertical limit", nastan. Ar fo. ganska van att inte na toppar nufortiden, och tycker inte det ar sa illa. For att citera Dageby: "men vi sag den vita staden, och vi vet att sjalen flog. Och vi sag med nya ogon, som med ogon hos ett barn". Ungefar. I morgon skall vi knata 7km glaciar, sen skall vi se vad lenins baslager har att erbjuda.

9 Juli
Åter i Osh. Vandringen nedfor glaciaren gick som pa rals, forutom att Chris gick igenom snon och halvvags ner i en spricka bara nagra meter fran lagret, pa vagen till toan. kunde gatt varre. Val nere hade vi turen att kunna boka om var transport till samma dag. Sa nu har vi haft en heldag i busvarma Osh. I kvall blir det traditionsenlig avslutningsmiddag med rysk/kirgizisk champange. Vi kan iallafall fira att vi skulle blivit forst pa toppen i ar, om vi bara haft lite mer tur med vadret... Sjalvklart var det en nastan perfekt toppdag igar, nar vi gick ner. Till sist, internet ar inget man skall ta for givet har i Osh. Sa, bilder fran lenin kommer, kanske imorgon (bishkek) eller nar vi kommit hem, den 12:e.

11 juli
Denna blogg/reseberättelse avslutas på flygplatsen i Moskva. Vi har nu betat av, först 70 mil från Osh till Bishkek, följt av 4h flyg till Moskva.. Samma resa som på nervägen, i omvänd riktning. Passade på att köpa lite nomadöl (lätt sprudlande, jäst hästmjölk) på höglandet i Tien Shan under vägen. Fantastiskt land detta, med alla dina berg och stora dalar. Vi hann inte med mycket, vare sig under resan eller i Bishkek, och vi åkte från hotellet redan vid 4 i morse - så denna del är inte mycket att skriva om, även om färden genom landet naturligtvis var väldigt vacker. Vi hann dock med att prova lokal sjölax(öring) på klassiskt liggbordsvis.

Nu återstår bara resan till Stockholm och vidare ut i Sverige. Jag och Anders som lett resan hoppas att alla är nöjda (trots inställd topp), och så börjar vi fundera på nästa projekt. Månne blir det redan nästa vår en skidbestigningsresa till kirgizistan, med toppturer från en yurt...

Ha en fortsatt underbar sommar!

Hälsningar Jonn Lantz, expeditionsledare Pik Lenin 2012.

Samarbetspartners:
© Swedish Expeditions ecoexploring EF 2008- med ensamrätt | Resevillkor | Kontakt | Webbansvarig | Stor text